Geplaatst op
Tuesday, September 23, 2025

E-mail & Marketing automation: voor, tijdens en na Black Friday

Van wishlist tot countdown: zo bereid je je e-mailcampagnes voor op Black Friday.
Geplaatst op
Tuesday, September 23, 2025

Tijdens Black Friday is de relevantie van je e-mailcampagnes cruciaal. Een generieke nieuwsbrief verdwijnt al snel tussen de stortvloed aan Black Friday mails.

Met Spotler Activate kun je segmenten opbouwen en direct doorzetten naar je e-mailtool. Zo communiceer je persoonlijker en relevanter. Denk aan dynamische blokken in je mails waarin producten of categorieën automatisch worden gevuld op basis van klantdata.

In deze blog geven we je inspiratie wat je kunt voorbereiden in de weken voor Black Friday.

Voor Black Friday

Nieuwsbrieven verzamelen en warmhouden

In de weken voor Black Friday gaan consumenten oriënteren wat zij met Black Friday week(end) willen gaan kopen. Om deze bezoekers niet te verliezen, kun je een speciale Black Friday nieuwsbrief pop-up inzetten. Daarmee nodig je onbekende bezoekers uit, die dus nog niet ingeschreven zijn, om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Zo verzamel je nieuwe e-mailadressen en kun je ze alvast warm maken voor Black Friday. Ook kun je ze een early access beloven, daarover vertellen we je graag meer. 

Early access

Een slimme manier om je klanten tijdens Black Friday te betrekken, is het aanbieden van early access tot je deals voor je nieuwsbriefabonnees. Zo creëer je een gevoel van exclusiviteit, beloon je nieuwe abonnees en trouwe klanten én vergroot je de kans dat zij als eerste hun winkelmandje vullen nu alles nog op voorraad is. Zo heb je nog voor de echte start van Black Friday al een mooie omzet binnengehaald. 

Wishlist / verlanglijstje

Rondom Black Friday is het inzetten van een wishlist- of ‘toegevoegd aan verlanglijstje’ automation ook een goede zet. Veel bezoekers gebruiken hun verlanglijstje om producten op te slaan die ze tijdens Black Friday hopen te kopen met korting. Door deze data te gebruiken, kun je deze mensen bij de start van Black Friday automatisch een e-mail sturen zodra deze producten in de aanbieding zijn.Hiermee speel je direct in op hun bestaande interesse en vergroot je de kans dat zij juist bij jou kopen in plaats van bij een concurrent. 

Event Trigger - AddToWishlist

Tijdens Black Friday 

E-maildesign in Black Friday-stijl

Tijdens Black Friday en Cyber Monday ontvangen klanten vaak tientallen e-mails per dag. Om op te vallen in die overvolle inbox is een e-maildesign in Black Friday stijl een goede zet.

Met een opvallende, tijdelijke Black Friday header laat je direct zien dat het om een speciale actie gaat. Denk aan donkere kleuren, contrasterende call-to-actions en duidelijke kortingslabels die visueel de aandacht trekken. Zo creëer je niet alleen herkenbaarheid, maar ook een gevoel van urgentie.

Personalisatie in de nieuwsbrief

Stel dat een bezoeker in de dagen vóór Black Friday meerdere keren schoenen van je webshop heeft bekeken, maar niets heeft gekocht. In plaats van een algemene nieuwsbrief kun je deze personaliseren. Voeg een gepersonaliseerd productblok, zodat de inhoud automatisch wordt gevuld met relevante schoenen op basis van hun gedrag op website. Zo voelt de boodschap persoonlijk en sluit hij direct aan bij hun interesse.

Spotler Activate - Productset

Price drop

Een slimme tactiek is het versturen van een price drop mail tijdens Black Friday. Dit moet je zien als een ‘verlate abandoned cart’. 

Maak in Spotler Activate een segment van bezoekers die wel producten in hun winkelmandje hebben geplaatst, maar de aankoop nooit hebben afgerond. Als deze mensen bij de start van Black Friday een mail ontvangen dat de producten in hun winkelmandje nu in prijs zijn verlaagd, vergroot je de kans dat ze alsnog overgaan tot aankoop. De interesse was er tenslotte al.

Let er wel op dat je dit segment dan uitsluit van je reguliere Black Friday nieuwsbrief. Mensen worden in deze periode al overspoeld met e-mails en door alleen een gepersonaliseerde relevante boodschap te sturen, spring je er juist uit.

Price-drop Journey

Klaviyo - Price Drop

In Klaviyo staat de price drop trigger al klaar voor gebruik. Je hebt de mogelijkheid om zowel een minimaal aantal procent daling als een vast getal te kiezen als voorwaarde. Ook kun je eenvoudig aangeven of het gaat om alleen ‘product bekeken’ of ‘toegevoegd aan checkout’. Klanten uitsluiten die in de afgelopen dagen juist iets hebben gekocht? Ook dat is heel makkelijk aan te geven. 

Pro tip: stuur niet alleen de price drop notificatiemail, maar houd nog even in de gaten of de klant gekocht heeft en stuur anders nog een extra reminder!

Price-drop Journey - Klaviyo

Back in stock 

Tijdens Black Friday en Cyber Monday raken populaire producten vaak razendsnel uitverkocht. Vul je tijdens Black Friday je voorraden aan? Dan kun je gebruikmaken van een Back in Stock journey. Bezoekers die misgrijpen, kunnen zich zo inschrijven om een melding te krijgen zodra het product weer op voorraad is. Zodra de voorraad wordt aangevuld, ontvangen zij automatisch een e-mail of pushbericht. 

Op deze manier hoef je geen geïnteresseerde klanten te verliezen en kun je direct extra omzet genereren zodra de voorraad weer beschikbaar is. Bekijk hieronder hoe zo’n journey eruit ziet in Klaviyo.

Back in stock journey Klaviyo

‘Last call’ abandoned cart

Naast de price drop campagne is het ook een goed idee om de gevulde winkelmandjes tijdens Black Friday te benaderen. Om je bezoekers niet te overspoelen met mailtjes, want ze krijgen er natuurlijk al genoeg van andere bedrijven, is het een goed idee om de huidige journeys tijdelijk uit te schakelen. 

Nu horen wij jullie denken, dat is zonde van al die gevulde winkelmandjes. Dat is inderdaad zonde, maar de oplossing is hiervoor een “last call” op Cyber Monday. Je stuurt op de laatste dag van Black Friday week(end) aan de mensen die een gevuld winkelmandje hebben nog een laatste abandoned cart, onder het motto “Laatste kans, de kortingen lopen af!”. 

Last Call journey

Countdown in de mails

Tijdens Black Friday en Cyber Monday is urgentie alles en een countdown in je e-mails kan daar goed aan bijdragen. Met Spotler Mail+ en vele andere mailtools kun je eenvoudig een dynamische countdown toevoegen aan je campagnes, die aftelt tot het einde van de actie. Zo laat je visueel zien hoe weinig tijd er nog over is, waardoor klanten sneller geneigd zijn om direct te bestellen.

Countdown

Na Black Friday 

Review

Na de grote drukte van Black Friday is het belangrijk om nieuwe klanten vast te houden en een goede manier om dat te doen is door ze te vragen om een review. Met een review automation stuur je klanten automatisch een bericht enkele dagen na levering, waarin je vraagt of ze een beoordeling willen achterlaten. Dit helpt niet alleen om vertrouwen bij toekomstige klanten op te bouwen, maar geeft jou ook waardevolle feedback over de bestelde producten en het bestelproces.

Omdat klanten in deze periode vaak meerdere verzoeken krijgen, is het slim om je bericht op te laten vallen met een persoonlijke boodschap of een kleine beloning, bijvoorbeeld deelname aan een winactie of een kortingscode voor een volgende aankoop.

Automation product review

Pro tip: Na Black Friday - welkomstjourney

Tijdens Black Friday verwelkom je vaak een grote groep nieuwe klanten en nieuwsbriefabonnees. Dat is het moment om een welkomstjourney in te zetten en een relatie op te bouwen na Black Friday.

Daarbij is het belangrijk onderscheid te maken tussen twee type kopers: de kortingsjager en de nieuwe fan.

Een kortingsjager doet meestal een eerste aankoop met hoge korting en slechts één product. In de welkomstjourney richt je je daarom niet op korting, maar juist op merkbeleving en de waarde van je producten. Zo bouw je vertrouwen op en vergroot je de kans dat ze later ook tegen reguliere prijzen kopen.

Een nieuwe fan bestelt vaak meerdere producten, soms zelfs inclusief non-sale items. Deze groep benader je in de welkomstjourney met tips en tricks rondom hun aankoop, uitnodigingen om de community te volgen (bijvoorbeeld via social media) en een verzoek om een review te schrijven.

Onthoud en neem mee:
Het werven van een BFCM-klant is duur; ze behouden is waar de winst zit.

Hulp nodig?

Hopelijk ben je geïnspireerd geraakt door deze blog en ga je direct aan de slag. Zijn bepaalde use-cases niet duidelijk en kun je wel wat hulp gebruiken om ze in te richten.

Laat het ons weten en we zorgen er samen voor dat jij ook op tijd BFCM ready bent.
Informeer naar hoe we jou kunnen helpen. 

Ja, neem contact op